Tuesday, July 3, 2007

There - niet helemaal there..

Over Second Life gesproken: ik heb concurrent There ook eens getest. Er zijn immers meerdere virtuele werelden, en om nou alleen SL te bekijken, dat leek me wat te eenzijdig.

Het aanmaken van een user-ID was niet zo ingewikkeld; minpuntje is wel dat je voor het registratieproces persé Internet Explorer moet gebruiken. Het basic membership is gratis. De installatiefile is ruim 63 MB, en dat is toch ruim twee keer zo groot als de Second Life installer. En daar wordt al over gemopperd, als er weer eens een update gedownload moet worden! There heeftt ook nogal wat geheugen nodig: tijdens het opstarten en aanloggen gaat hij over 200 MB RAM heen, terwijl mijn Second Life client, ingelogd en in gebruik, momenteel 90 MB verbruikt..

Bij het opstarten gebeuren er allerlei funky dingen op mijn laptop: het scherm knippert zwart, komt weer terug, dan krijg ik de vraag of ik een scherm wil sluiten, en worden de schermresoluties ineens aangepast, naar 600x400 denk ik. Dat wordt gelukkig zonder verdere bij-effecten weer goedgezet als je There afsluit, maar 't oogt wel ongemakkelijk, zo'n start.

Eenmaal binnen, viel me op dat There er uitziet als een tekenfilm. Ik verwachtte ieder moment Fred en Barney Flintstone voorbij te zien rijden in hun prehistorische trapauto! Misschien heeft het te maken met de stijl, de layout.. geen idee, maar ik heb telkens weer die associatie.

Ook een beetje jammer: bij aanmelding in Second Life krijg je 500 lindens kado, ook als je een gratis account neemt. Dat is niet veel, maar voor mij was het genoeg om een bril te komen en nog wat kleding, waardoor ik mijn avatar redelijk snel kon verbouwen tot iets wat bij mij paste. Dat bleek in There veel lastiger. De aanpassingsmogelijkheden voor je avatar zijn, out of the box, in There veel kleiner dan in Second Life. Nou, dan maar een andere trui kopen, denk je.. en dat kost gelijk Therebucks (de plaatselijke munteenheid), en die krijg je niet kado. Geen zakcentje om je op weg te helpen, zoals in SL.

Die eerdergenoemde fascinatie met Internet Explorer zie je ook in There zelf terug, want de Microsoft browser wordt ingezet voor meerdere functies in de client. Opvallend is bijvoorbeeld, dat alle schermen in There weergegeven worden middels IE. Klik je op "shop", dan wordt een IE-scherm geopend, waarin de artikelen getoond worden die There je verkopen wil. Dat is een heel contrast, vergeleken met Second Life; daar krijg je in een transparant scherm een lijst winkels te zien waar je iets naar je zin kunt gaan uitzoeken. De IE-schermen in There zijn vanzelfsprekend niet, transparant, waardoor ze het zicht op There zelf blokkeren. Dat is echt een nadeel, want je mist in world gebeurtenissen, avatars die contact met je zoeken, omdat jij een scherm in There geopend hebt.

Misschien een gekke vraag hoor, maar je ziet in There overal Internet Explorer terug; daar wordt intensief gebruik van gemaakt. En toch gebruikt There, vergeleken met Second Life, twee keer zo veel RAM geheugen, en is de installer ook ruim twee keer zo groot. Hoe komt dat toch? Terwijl SL alles zelf doet - en nog eleganter ook, met de transparante schermen en betere vormgeving.

Over die winkel in There: dat is toch echt niet te vergelijken met Second Life. Druk je in There op 'shop', dan krijg je zoals gezegd de There winkel te zien in IE, waar ze je de dertig modellen kapsels laten zien - of de twintig truien. Uitkiezen, klaar. Zoek je in SL op 'shopping', dan krijg je een heel lange lijst van creatieve winkeltjes terug, waar je zelf iets leuks kunt gaan uitzoeken.
Winkelen in There voelt aan alsof je, tegen betaling, iets uit een voormalig oostblok-staatsmagazijn uitgereikt krijgt, terwijl winkelen in Second Life meer lijkt een expeditie naar een groot winkelcentrum met vrijwel onbeperkte keus - voor een relatief lage prijs.

Na zo een uurtje rondgetobt te hebben, heb ik There uitgezet, en ik kan me er maar moeizaam toe zetten om nog eens verder te kijken. Om iets te doen moet je zo te zien gelijk van die Therebucks kopen; anders ben je onvermijdelijk één van de vele vrijwel identieke avatars. In Second Life zie je weliswaar ook steeds meer nauwelijks aangepaste avatars, maar daar heeft het te maken met nieuwe bewoners die te lui zijn om hun avatar te personaliseren. In There kon het wel eens liggen aan het gebrek aan out-of-the-box mogelijkheden tot personalisatie.

There heeft overigens wel voice chat; iets wat Second Life nog niet heeft. Echter: je krijgt alleen de mogelijkheid om voice te gebruiken, als je een betaald account neemt. Dat heb ik dus niet getest :-)

Samenvattend: voor mij is There geen serieus alternatief voor Second Life. Misschien dat anderen in There activiteiten vinden die ze in SL missen; dan wens ik zel veel plezier, maar je zult mij er niet zo snel meer tegenkomen denk ik.

(crosspost van domino-weblog.nl)

No comments: